![](/media/lib/36/predkosc-8295ba80f0003618bf27d706bc25e98a.jpg)
Bo samochód był za cichy
24 września 2008, 09:54Samochody z wyciszonym wnętrzem dają kierowcy fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Mark Horswill i Annaliese Plooy z Uniwersytetu w Queensland zauważyli, że w takich okolicznościach ludzie sądzą, że jadą wolniej niż w rzeczywistości (Perception).
![](/media/lib/59/banknot-zero-rupii-7faea9b0d6385e016925ad504cc7c320.jpg)
Banknot do walki z korupcją
28 stycznia 2010, 10:385th Pillar to indyjska organizacja pozarządowa, która postanowiła zwalczać kwitnącą tam korupcję. Jej członkowie wprowadzili do obiegu banknot o nominale 0 rupii, który można wręczyć urzędnikowi domagającemu się "opłaty" za darmową usługę. Banknoty sporządzono w 5 językach: tamilskim, hindi, telugu, kannada i malajskim.
![](/media/lib/29/liczbyd-39e2a39657e373e9b68d7dba913d9006.jpg)
Niska cyfra, mało czasu, duża cyfra, dużo czasu
22 lipca 2011, 08:33Ludzie kojarzą małe liczby z krótkimi odcinkami czasu, a duże z dłuższymi interwałami. Wg psychologów, sugeruje to, że oba systemy – numeryczny i czasowy – są w mózgu powiązane.
![](/media/lib/109/n-dane-bcef228c4c3403ab657ab422c199199f.jpg)
Złudne bezpieczeństwo anonimowych danych
30 stycznia 2015, 11:26Firmy i instytucje zbierające i przechowujące olbrzymie ilości danych osobowych zapewniają, że ich zbieranie jest dla nas bezpieczne, gdyż dane poddawane są procesowi anonimizacji. Nie można ich więc powiązać z konkretną osobą. Wiele krajów wymaga zresztą anonimizowania danych, bez tego nie można uzyskać zgody na ich zbieranie. Jednak, jak się okazuje, daje to jedynie złudne poczucie bezpieczeństwa.
![](/media/lib/440/n-wideomural-40e26345cd7242aa74b1c2fb801b2e1e.jpg)
Bielsko-Biała: na siedzibie Studia Filmów Rysunkowych wyświetlany jest wideomural upamiętniający Papcia Chmiela
26 stycznia 2021, 11:54Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej postanowiło upamiętnić zmarłego niedawno Henryka Jerzego Chmielewskiego (Papcia Chmiela), autora komiksów o Tytusie, Romku i A'Tomku. Od poniedziałku (25 stycznia) na ścianie willi Rotha w Bielsku-Białej pojawił się wideomural będący podziękowaniem dla rysownika.
![Capitol Theatre, Melbourne© pfctdayeliselicencja: Creative Commons](/media/lib/7/1178613807_462906-7a0c275930f6528ea8cdea5c53dab03a.jpeg)
Wysokość pomieszczenia wpływa na to, jak myślimy
8 maja 2007, 08:38Wysokość pomieszczenia, w którym pracujemy, wpływa na nasze możliwości poznawcze i sposób przetwarzania informacji. Badacze z University of Minnesota zaobserwowali, że za pośrednictwem procesu zwanego primingiem umiejscowienie sufitu oddziałuje na zdolność rozwiązywania problemów i zachowanie.
![](/media/lib/23/1202989982_282462-35c9538de5493fac396894d54585697a.jpeg)
Wieczny miesiąc miodowy to nie mit
19 grudnia 2008, 09:52Prawdziwa miłość nigdy nie rdzewieje. W świetle ostatnich odkryć zespołu Helen Fisher i Bianki Acevedo to nie powtarzany ku pokrzepieniu serc slogan, ale najszczersza prawda. Zakochane w sobie głęboko pary po ponad 20 latach małżeństwa doświadczają tej samej euforii, co kochankowie w pierwszej fazie związku. Skany ich mózgu nie mogą w końcu kłamać...
![](/media/lib/62/mleko-z-butelki-627edc1e9db836243f3bc8a4ccec52ee.jpg)
Macierzyństwo rozwija mózg
20 października 2010, 16:16Zachowanie kobiety zmienia się znacząco po urodzeniu dziecka i do tej pory wiązano ten fakt z „instynktem macierzyńskim". Ostatnie badania naukowe wskazują jednak, że stoi za tym coś więcej - intensywna przebudowa mózgu.
![](/media/lib/117/n-lupa-35e1cbaa18cb729ca2fb5c8050e6615a.jpg)
Déjà vu to kwestia układów
28 maja 2012, 16:53Wykorzystując grę The Sims, prof. Anne Cleary z Uniwersytetu Stanowego Kolorado wykazała, że déjà vu jest z większym prawdopodobieństwem wywoływane przez sceny z układem przestrzennym zbliżonym do czegoś, z czym wcześniej się zetknęliśmy. Treść nie ma znaczenia, kluczowe wydaje się ustawienie.
![](/media/lib/250/n-lusterko-83cc0fd3aedec4d5b9edbe47578a2a45.jpg)
Makijaż korzystnie wpływa na zdolności poznawcze
28 lipca 2017, 12:34Umalowane kobiety osiągają w testach lepsze wyniki niż studentki bez makijażu. Amerykańscy i włoscy naukowcy badali efekt szminki, czyli zjawisko psychologiczne, które polega na zwiększeniu samooceny przez kosmetyki.